.
Roma La Sapienza Üniversitesi’nden değerli akademisyen Prof. Dr. Fabio Grassi, “İtalyan Eğitim Sistemi Tarihi ve Güncel Durumu” hakkında vermiş olduğu seminer kapsamında İtalya’nın dünden bugüne eğitim yolculuğunun bir resmini dinleyeciler için çizmiştir. 1861 yılında Birleşik İtalyan Krallığının kurulmasıyla birlikte, eğitimle ilgili çalışmaların İtalya’da başladığını belirtmiştir. Daha öncesinde, 1859 yılında Sardinya Kralı tarafından yapılan yasalarla ve tedbirlerle eğitimin şekillenmeye başladığına dikkat çekmiştir. 1877 yılında ilkokul eğitiminin süresinin 5 yıl olduğunu ve zorunlu eğitimin ise 3 yıl olduğunu söyleyen Prof.Dr. Fabio Grassi, 1904 yılında zorunluluğun 12 yıla çıktığını vurgulamıştır.1911 yılında tüm ilkokulların devlet yönetimine geçtiğine dikkat çekmiştir. Dünya çapında ün kazanan Edmondo de Amicis ‘in Cuore ( Çocuk Kalbi) adlı eserinin İtalya’da ve bütün dünyada yurttaş yetiştirmek konusunda önem taşıyan bir roman olduğunun altını çizmiştir. Bu romanın İlahi Komedya ile birlikte dünyada en çok çevirisi yapılan İtalyanca roman özelliği taşıdığını belirtmiştir. Ayrıca bu romanın hâlâ da ilgiyle okunmaya devam ettiğini vurgulamıştır. Türkiye’de de bu eserin ilgiyle okunduğunu biliyoruz. Şubat 1929 yılında Katolik Kilisesi ile ilişkilerin daha yakın olmaya başladığına dikkat çeken Prof. Dr. Grassi, sınıflara ve dersliklere çarmıhların asılmasının zaman zaman bugün de gündeme gelen bir tartışma konusu olduğunu ifade etmiştir. İtalya Cumhuriyeti’nin kurulmasının ardından 1962 yılında, 8 yıllık zorunlu, ücretsiz, ayrımcılıktan uzak bir eğitim sistemi oluşturan, birleşik ortaokul yasasının onaylanmasının gerçekleştiğini belirtmiştir. 1973-1974 yıllarında öğrencilerin ve velilerin temsilcilerinin sınıf ve okul kurullarına katılmasının onaylandığını ifade etmiştir. 1999’da Bolonya Beyannamesi ile yüksek eğitimde (3+2) sistemini oluşturan “Bolonya Sürecinin” başladığını belirtmiştir. 2015 yılındaki reform çalışmalarıyla birlikte okul müdürlerine verilen yetkilerin arttığına dikkat çekmiştir. 2015-2016 döneminde ise okul ve iş arasındaki değişimin başladığını belirtmiştir. Bu durumun olumlu ve olumsuz etkileri üzerine de dikkat çekmiştir.