Otizmli Öğrencilerin Eğlenerek Öğreneceği Yazılımın İlk Denemesi Yapıldı

.

Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi’nin (ÇOMÜ) öğretim elemanlarının koordinatörlüğünde Makedonya’dan Cyril and Methodius Üniversitesi, Bulgaristan’dan Kliment Ohridski Üniversitesi ile Piri Teknoloji ortaklığıyla otizmli öğrencilerin eğitimini teknolojiyle birleştiren projenin ilk uygulama denemeleri otizmli öğrencilerle gerçekleştirildi.

Otizmli olan çocukların hem eğlenerek öğrenecekleri hem de dikkatlerinin arttırılacağı ‘Otizmli Çocukların Psikomotor Eğitimi İçin Yeni Yazılım Geliştirme’ projesi Çanakkale’de uygulamaya geçirildi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi (ÇOMÜ) Eğitim Fakültesi Özel Eğitim Bölümü Zihin Engelliler Eğitimi Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Dr. Öğretim Üyesi Nergis Ramo Akgün koordinatörlüğünde yürütülen proje kapsamında otizmli çocukların, psikomotor gelişimlerinin; kolay, eğlenceli, neşeli ve motivasyonel yollarını sunan bir yazılım hazırlandı. Yazılım ile daha etkili eğitim alarak psikomotorik gelişimleri desteklenmesi hedeflenen otizmli öğrenciler, ilk uygulamada yazılımdaki animasyon karakterle birlikte oyunla desteklenen ders gerçekleştirdiler.

Çanakkale’deki Elit17 Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi’nde gerçekleştirilen ilk pilot uygulamada;  proje yürütücüleri ve çalışanlarından Eğitim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Salih Zeki Genç, Prof. Dr. Ahmet Evren Erginal, Doç. Dr. Muzaffer Özdemir, Dr. Öğretim Üyesi Nergis Ramo Akgün, Dr. Öğretim Üyesi Derya Girgin ve Öğretim Görevlisi Emine Merve Uslu, Piri Teknoloji Eğitim’den Yahya Doğan ve İbrahim Tugay ile Çanakkale Elit17 Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi Müdürü Şenol Gül de projenin uygulanmasını dikkatle izleyerek, notlar aldı. Projenin Makedonya ve Bulgaristan üniversitelerindeki ortakları olan öğretim üyeleri ise, ilk uygulamayı online olarak takip etti.

Otizmli öğrencilerin bilgisayar başına geldikleri projenin ilk uygulama denemesinde öğrenciler, ekrandaki animasyon karakterle birlikte oyunlar oynadı. Oyun oynarken hem öğrenen hem de el göz koordinasyonlarını geliştiren öğrenciler, eğlenceli bir ders geçirdi. Çocuklarının kaslarının eşgüdümlü çalışmasını hedefleyen psikomotor becerilerin geliştirilmesine yönelik uygulamada, çocuklar anime karakterlerle birlikte hareket etmeye çalıştı. Öğrencilerin ve öğretmenlerinin yazılım ve uygulamayla ilgili görüş ve düşüncelerinin değerlendirildiği projenin uygulamaları ve değerlendirme gözlemleri proje süresince devam edecek.

Projenin başarıya ulaşması halinde tüm özel eğitim kurumlarında uygulanmasına yönelik girişimlerin gerçekleştirileceği proje ile ilgili bilgi veren Koordinatör Dr. Öğretim Üyesi Nergis Ramo Akgün, projenin 2022 yılında da devam edeceğini anlattı. Projenin Avrupa Birliği tarafından desteklendiğini ifade eden Dr. Öğretim Üyesi Akgün, “Geçen yıl 2020-1-TR01-KA205-081611 koduyla desteklenen Otizmli Çocukların Psikomotor Eğitimi İçin Yeni Yazılım Geliştirme (Developing New Software For Psychomotor Reeducation Of Children With Autism) projemiz Avrupa Birliği tarafından 173 bin 770 Euro bütçe ile destekleniyor.” dedi.

Projenin hedef gruplarının; özel eğitimciler, öğretmenler ve diğer profesyoneller, özel eğitim ve psikoloji öğrencileri ile otizmli çocuklardan oluştuğunu kaydeden Eğitim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Salih Zeki Genç ise, proje süresince üç ülkede toplam 3 konferans ve 3 uluslararası toplantı düzenleneceğini belirtti. Projenin uygulama ayağında ise, 300 profesyonel ve geleceğin uzmanlarının yazılım kullanımı hakkında bilgilendirilerek eğitileceğini aktaran Prof. Dr. Genç, projenin sonunda Türkiye, Makedonya ve Bulgaristan’daki toplam 75 kuruma yazılım setlerinden hediye edileceğini söyledi.