TÜBİTAK-1001 ile Artırılmış Gerçeklik Destekli Bir Aktif Öğrenme Sistemi Geliştirilecek

.

Üniversitemiz Eğitim Fakültesi,  Bilgisayar ve Öğretim Teknoloji Eğitimi Bölümü öğretim üyesi Üyesi Doç. Dr. Muzaffer ÖZDEMİR’in yürütücülüğünde ve Doç. Dr. Serkan TİMUR, Doç. Dr. Betül TİMUR ve Dr. Öğr. Üyesi Eylem YALÇINKAYA ÖNDER tarafından hazırlanan; TÜBİTAK 1001- "Ortaokul 6. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Becerilerini Geliştirmeye Yönelik Web Tabanlı ve Artırılmış Gerçeklik Destekli Aktif Öğrenme Sisteminin Geliştirilmesi ve Değerlendirilmesi" başlıklı projenin 30 ay süre ve toplam 592.700 TL ödenek ile desteklenmesine karar verildi.

Proje kapsamında öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geliştirmek amacıyla Web tabanlı, 5E öğrenme modeline dayalı ve Artırılmış Gerçeklik destekli bir aktif öğrenme ve değerlendirme sistemi geliştirilecektir. Çevrimiçi ortamda geliştirilecek aktif öğrenme sisteminin, yapılandırmacı bir yaklaşım sunan 5E öğrenme modeline dayandırılması sebebiyle, öğrencilerin öz-düzenlemeli öğrenme ve üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine katkı sağlayacağı ve bu sistemde yer alacak Artırılmış Gerçeklik teknolojisi destekli etkinliklerin ise öğrencileri öğrenme sürecinde aktif kılacağı ve motive edeceği öngörülmektedir. Geliştirilecek bu Web tabanlı aktif öğrenme sistemi esnek ve dinamik bir yapıya sahip olduğundan ortaokul öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerinin kazandırılmasında kullanılabileceği gibi diğer öğretim seviyelerinden de kullanılabilecektir. Bu sistem öğrencilerin ilgi ve motivasyonlarını artırmanın yanında sınıf dışında, yaparak yaşayarak öğrenme, etkinlikleri tekrar yapabilme ve bu sayede öğrenmelerini pekiştirme imkanı sunacaktır.

Sistemde yer alacak Artırılmış Gerçeklik uygulamalarının, 3B görselleştirme ve canlandırma özelliği, bilimsel süreç becerilerinin kazandırılmasında öğrencilerin soyut kavramları somut bir şekilde öğrenmelerine yardımcı olacak, öğrencilerin kendi çalışma ortamlarında bireysel olarak deney yapmalarına imkan sağlayacaktır. Ayrıca öğrenciler tehlike arz eden deneyleri aslına uygun olarak güvenli bir şekilde yapabileceklerdir. Bu teknolojinin herhangi bir mobil aygıt ile kolaylıkla kullanılabilir olması erişilebilirlik ve fırsat eşitliği açısından avantaj sağlamaktadır. Hem eğitim teknolojisi hem de fen bilimleri alan uzmanlarının bir araya gelerek disiplinler arası bir iş birliği içerisinde geliştirecekleri aktif öğrenme sistemi, öğrencilerin bilimsel süreç becerilerinin geliştirilmesine olumlu yönde katkı sunacaktır. Geliştirilecek bu Web tabanlı aktif öğrenme sistemi esnek ve dinamik bir yapıya sahip olduğundan ortaokul öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerinin geliştirilmesinde kullanılabileceği gibi diğer öğretim seviyelerinden de kullanılabilecektir.